Forskningsprogrammet Rymdplasmafysik

Vi undersöker rymdplasmat med instrument ombord på rymdfarkoster och på marken. Vår specialitet är mätningar av vågor, elektriska fält och plasmatäthet i rymden.

Målet för programmet att förstå fysiken bakom det som upptäcks med de mätningar som våra rymdinstrument utför. Mätningarna bidrar till mer kunskap om rymdplasma runt jorden och andra planeter samt om motsvarande processer i områden där direkta mätningar är omöjliga eller mycket svåra. Exempelvis nära solen och andra stjärnor och i fusionsplasma.

Våra instrument flyger just nu på följande rymdsonder:

• Solar Orbiter– den europeiska rymdorganisationen ESA:s rymdsond för undersökning av solen på nära håll, uppsänd 2020.
  • BepiColombo- ESA och den japansk rymdorganisationen JAXAS rymdsond till Merkurius, uppsänd 2018.
  • MMS – den amerikanska rymdorganisationen NASA:s fyra satelliter som i detalj undersöker rymdplasmat runt jorden sedan 2015.
  • Swarm – ESA:s- tre satelliter som kartlägger jordens magnetfält, uppsända 2013.
  • Cluster – ESA:s satellit där IRF:s instrument undersöker jordens magnetosfär sedan sommaren 2000.

Vi bygger instrument till följande rymdfarkoster:

• JUICE – ESA:s projekt Jupiter Icy Moons Explorer sänds upp 2023 och når Jupiter 2030.
  • Comet Interceptor – ESA-projekt till en komet så ny att den kanske inte ens har upptäckts när rymdfarkosten sänds upp 2029.

Tidigare instrument i rymden:

• Cassini – NASA-sond uppsänd 1997, undersökte Saturnus och dess omgivningar 2004-2017.
  • Rosetta – ESA:s kometjägare uppsänd 2004, undersökte kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko på nära håll 2014-2016.
  • Smart-1, Astrid-2, Freja och Viking.

Längst ner på sidan finns en länk till en samlingssida med alla rymdexpeditioner som IRF medverkat och medverkar till.

Andra projekt

• Som en tillämpning av programmets grundforskning leder vi sedan 2016 ett projekt för att förbättra rymdväderprognoser för Sverige för att öka skyddet av samhällskritisk infrastruktur.
  • Vi bidrar även till ett instrument på NASAs rymdfarkost MAVEN runt Mars med vars hjälp vi utforskar rymdmiljön runt den röda planeten.
  • Vi deltar även i en instrumentgrupp på NASAs Geospace Dynamics Constellation, sex satelliter för att reda ut hur atmosfären och rymden påverkar varandra, för uppsändning tidigast 2027.

IRF:s medarbetare inom forskningsprogrammet Rymdplasmafysik finns i institutets lokaler på Ångströmlaboratoriet i Uppsala och bidrar även till utbildning vid Uppsala universitet.

Created by Annelie Klint Nilsson at